Presidenten i SI Kirkenes med følge ønsker velkommen til Sollia Gjestegård

Klubben avholdt distriktsmøte for SI Nord 3 og jubileumsmøte 22. september 2018 på Sollia gjestegård. Temaet for dagen var miljøet vårt lokalt, nasjonalt og internasjonalt, med utfordringer og mulige tiltak som enkeltpersoner også kan bidra med. Gode foredragsholdere og interesserte deltakere gjorde dette til en flott dag.

Unionspresident Bente Lene Christensen besøkte Appelsinsteinen under sitt besøk i Kirkenes, medbrakt kaffe og frukt, i frisk vind og litt sol. Dette er et populært turmål like utenfor byen, der hun fikk overrakt den siste  Appelsinsteinkoppen av distriktskontakt nord 3, Wenche Randal. Koppen ble tidligere gitt etter 10 turer til steinen.

Appelsinstein2.png

Møtedagen på Sollia gjestegård ble åpnet av klubbpresident Ann Kristin R. Arnljot, lystenning med representanter fra SI Kirkenes og Vadsø, og chartermedlem Haldis Hamre leste appellen.

Lystenning og appell.png

Første foredragsholder var Anne Wikan, stasjonsleder ved NIBIO Svanhovd. Hun fortalte om det grenseoverskridende samarbeidet om verneområdene i Norge, Finland og Russland. Foredraget skapte engasjement, begeistring og interesse for dette arbeidet som pågår i våre nærområder.

Anne Wikan.png

Fylkesmannen i Finnmark ved miljøvernsjef Bente Christiansen. Fylkesmannens miljøoppgave er å forvalte Finnmarks miljø på vegne av kommende generasjoner. Hun fortalte om økosystemets varer og tjenester, om miljøtrusler, virkemidler samt samarbeidet med nabolandene Finland og Russland. Et godt foredrag som ga oss mer kunnskap og tanker om hva hver av oss kan bidra med i hverdagen.

Bente Christiansen.png

Redaktør Thomas Nilsen, The Independent Barents Observer fortalte om miljøutfordringer og fremtiden. Han ga oss oppdatert informasjon og faktakunnskap som gjorde oss til fremtidsoptimister.

Thomas Nilsen 1.png

Unionspresident Bente Lene Christensen snakket om det viktige klubbarbeidet og hennes utfordring til klubbene er å verve nye medlemmer!

Unions2.png

Visepresident Karin Danielsen kåserte over SI Kirkenes sitt imponerende arbeid gjennom 45 år. En stolt historie som danner grunnlag for fortsatt vekst og utvikling. Hun har et stort engasjement for klubben og en fortellerglede som fikk alle til å lytte til hennes erfaringer gjennom årene.

Kasserer Anne Marie Dalmeyer Nilsen hadde med nydelig kransekake, en til kaffen og en til gevinst i loddsalget.

Dagens middag ble servert til glade Soroptimister på Restaurant Gapahuken, der menyen var Krabbesuppe, Finnebiff og Multepannacotta. En flott avrunding av en innholdsrik dag i godt selskap.

Middag.png

Alle foto: Privat