Til minne - Karin Ellinor Bjørkwall Danielsen 1938 - 2021

Karin gikk ut av tiden tirsdag 1. juni 2021, etter en tids sykdom. Vi har mistet en kjær soroptimistsøster som har betydd mye for så mange. Hun ble 83 år gammel.

Hun var en meget aktiv dame helt frem til hun ble syk. Som lærer hadde hun pedagogikk i blodet og brukte enhver anledning til læring og oppdragelse og det på en måte som fikk folk til å føle seg sett og verdsatt.
Kirkenes soroptimistklubb ble stiftet i mai 1973. I 1976 var Karin første nye medlem som ble tatt opp etter stiftelsen. Opp gjennom årene har hun hatt alle verv i klubben bortsett fra kasserer, opptil flere ganger. Hun satt også som klubbpresident på dispensasjon etter fylte 75 år, siden Soroptimist International har hatt det som aldersgrense for å påta seg verv. Karin har også vært distriktskontakt for Nord 3.
På unionsplan var hun koordinator for miljø samt 2. visepresident 1990-92. Vervet som 2. visepresident medførte at hun fikk være utsending til Hovedforsamlingen i FN i 1991 og hun har flere ganger fortalt om en uforglemmelig reise og opphold på 3 uker i New York. Hun fikk også det ærefulle oppdraget å være møteleder på flere representantskapsmøter.
I klubbsammenheng holdt Karin kurs for oss i møteteknikk. Hun var musikalsk og var gjerne forsanger når det skulle synges og hun hadde gjerne et dikt på lur i de fleste sammenhenger.
Rekruttering til soroptimismen var også viktig for Karin. Hun ønsket at klubben skulle være et slags «pusterom» for kvinners travle hverdag som kunne gi dem mulighet til personlig utvikling, kvinnefelleskap og engasjement for andre kvinner.
Høsten 2020 hadde Kirkenes Soroptimistklubb den store glede og ære å utnevne Karin til æresmedlem.
Karin var veldig glad i og interessert i ville blomster, krydder og urter. Hun plukket, tørket og laget spennende blandinger. Og vi er mange som har kunnet glede oss over hennes duftposer med Finnmarkspors, teblandinger og krydder som ble loddet ut på klubbmøter. Hun gav også ut en liten bok om spiselige vekster- «Karins Little Herb Book».
Karin Danielsen var så entusiastisk, blid og med stor stå-på-vilje. En god soroptimist har gått bort.

Hvil i fred, kjære Karin.

En siste hilsen fra dine medsøstre i Kirkenes soroptimistklubb